chiara-160x122.jpg

Ord att leva
januari 2020

"De var ytterst vänliga mot oss"
(Apg. 28:2)

Läs mer...

Ord att leva - januari 2010

"De var ytterst vänliga mot oss" (Apg. 28:2)

Tvåhundrasjuttiosex skeppsbrutna personer når stränderna på en medelhavsö efter två veckor på drift. De är blöta, utmattade och livrädda; de har upplevt maktlösheten inför naturens krafter och stirrat döden i vitögat. Bland dem finns en fånge på väg till Rom, för att dömas av kejsaren. Ja, den här krönikan är inte hämtad från dagens nyhetssändning, utan det är berättelsen om en upplevelse som aposteln Paulus var med om på sin väg mot Rom för att kröna sitt evangelisationsuppdrag med att lida martyrdöden där. Med hjälp av sin orubbliga tro på Guds försyn, lyckades han stödja alla sina olycksbröder fram till landstigningen på Malta, trots att han var fånge. Här går invånarna dem till mötes, välkomnar dem runt en stor eld för att de ska återhämta sig och tar sedan hand om dem. I slutet av vintern, efter cirka tre månader, ger de sedan dem det nödvändiga för att de ska kunna fortsätta sin resa på ett säkert sätt.

 

"De var ytterst vänliga mot oss"

 

Paulus och de andra skeppsbrutna upplever en varm och konkret medmänsklighet hos en befolkning som ännu inte nåtts av evangeliets ljus. Det är ett personligt och avspänt välkomnande, som vet hur man ska ställa sig till förfogande i tjänst för nykomlingen, utan kulturella, religiösa eller sociala fördomar. För att uppnå detta är personligt engagemang och samhällsengagemang oumbärligt.

 

Förmågan att välkomna den andre är en del av varje persons DNA, som någon som inom sig bär bilden av den barmhärtige Fadern, även när den kristna tron ännu inte har tänts eller när den har bleknat. Det är en lag som är skriven i människans hjärta, som Guds ord belyser och utvecklar, från Abraham[1], till Jesu uppseendeväckande uppenbarelse: "Jag var en främling och du välkomnade mig."[2]

 

Herren själv erbjuder oss styrkan i sin nåd, så att vår bräckliga vilja kan nå fullheten i den kristna kärleken. Med denna erfarenhet lär oss Paulus också att lita på Guds försyn, att känna igen och uppskatta det goda vi fått ta emot genom konkret kärlek hos de många som korsar vår väg.

 

"De var ytterst vänliga mot oss"

Denna vers från Apostlagärningarna föreslogs av kristna från olika kyrkor på Malta, som ett motto för Böneveckan för kristen enhet 2020.[3]

 

Dessa församlingar stöder tillsammans många initiativ till förmån för fattiga och invandrare: utdelning av mat, kläder och leksaker till barn och lektioner i engelska för att främja social integration. Önskan är att stärka denna förmåga att välkomna, men också att främja gemenskapen mellan kristna som tillhör olika kyrkor, genom att vittna om den enda tron.

 

Och vi, hur vittnar vi för våra systrar och bröder om Guds kärlek? Hur bidrar vi till byggandet av enade familjer, solidariska städer och sociala gemenskaper som är verkligt mänskliga? Så här föreslår Chiara Lubich:

 

"Jesus har visat oss att älska betyder att acceptera den andre som han eller hon är, på det sätt som han välkomnade var och en av oss. Att välkomna sin medmänniska, med det som hon gillar och ogillar, hennes idéer, brister och olikheter. […] Att skapa plats för henne inom oss, genom att från våra hjärtan rensa bort varje förutfattad mening, fördom och instinkt att avvisa. […] Aldrig ärar vi Gud så mycket som när vi strävar efter att ta emot vår nästa, för då lägger vi grunden till broderlig gemenskap och ingenting gläder Gud så mycket som sann enhet bland människorna. Enheten lockar till sig Jesu närvaro ibland oss och hans närvaro förvandlar allt. Låt oss därför närma oss varje medmänniska med denna önskan att välkomna henne av hela vårt hjärta och att förr eller senare etablera en ömsesidig kärlek med henne."[4]

 

Letizia Magri

 

[1] Jmf 1 Mos 18:1-16

[2] Matt: 25:35

[3] Böneveckan för kristen enhet firas varje år, på det norra halvklotet från 18 till 25 januari, på det södra halvklotet mellan Kristi himmelsfärd och Pingst.

[4] Lubich, Chiara. 1986. Ord att leva för december månad.

Copyright © 2015 Focolarerörelsen i Sverige - All Rights Reserved.